piątek, 23 grudnia 2016

Ciastka korzenne 5 przemian

Ciastka w/g Ewy Dobek z książki " Rób co chcesz tylko gotuj"
Nazwane - ciastkami na dobre spotkanie




D - 1,5 szklanki mąki –  pełnoziarnistej (były już z pełnoziarnistej teraz krupczatka...mam zamiar popróbować też z innymi mąkami  )
O -kurkumy na trzy puknięcia o słoiczek wskazującym palcem ( nie wiem ile to jest - dałam niecałe pół łyżeczki )

Z- 2/3 szklanki trzcinowego cukru ( dałam 1 łyżkę ksylitolu i 1 łyżkę syropu z agawy - dla mnie wystarczy )
czubata łyżka oleju kokosowego  i 3 łyżki oleju ryżowego ( tutaj dałam więcej - na wyczucie , bo ciasto było zbyt sypkie -rozsypywało się  w dłoniach )
dodałam też rodzynki i nieco słonecznika
cynamon w ilości jednej łyżki (płaskiej)

M -goździki mielone również w takiej ilości ( goździki mają zbyt intensywny smak , jak dla mnie -  niecałą łyżeczkę )
odrobinę mielonego anyżu
kardamon również w ilości jednej płaskiej łyżki ( tutaj tez wystarczy 1 łyżeczka )
W - szczypta soli kamiennej albo morskiej ( u mnie himalajska )

D - proszek do pieczenia najlepiej ekologiczny
 łyżka śmietany 18 % ( tutaj też dałam więcej śmietany - wszystko na wyczucie aby ciasto było podatne na ulepienie )
O - płaska łyżeczka kakao - dwie łyżeczki

Zagnieść, uformować kulki - wyłożyć na blachę - delikatnie  rozpłaszczyć.
Można wyłożyć na wierzch słonecznik - ja tak zrobiłam

Autorka nie podaje czasu  ani w jakiej temperaturze mają sie piec. Nastawiłam piekarnik na 170stopni , dałam funkcję termoobieg z dolną grzałką . Piekłam ok. 12min.

 

Ciasto było  za sypkie i musiałam powtórzyć obieg - dodając śmietany oraz oleju - przy okazji można też sprawdziłam słodkość.
Ciasteczka wyszły super kruche ...jedynie nieco za ostre w smaku - dlatego następnym razem zmniejszę ilość przypraw
Mam też niepewność co do śmietany, autorka umieszcza ją w słodkiej przemianie Ziemi  - jak dla mnie powinna być w przemianie drzewa i tak ją umieściłam . Nie wiem jakiej pani Ewa używa - jednak u mnie jest raczej kwaśna :) Tutaj lepiej się zdać jak zawsze słyszę w takich wypadkach - na intuicję :) U mnie : śmietana = drzewo
na tym zdjęciu wersja z mąką pełnoziarnistą
Podsumowując - bardzo dobre - do ponownego wypieku :)





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz