niedziela, 13 listopada 2016

Ciasto czekoladowe z cukinią

Przepis pochodzi ze strony : moje wypieki 
Ciasto wyszło bardzo lekkie i delikatne pomimo połączenia masła i oleju...delikatnie chrupkie  z wierzchu...dość słodkie. Dałam 2 łyżki cukru brązowego ...oczywiście znacznie mniej niż w przepisie oryginalnym....odkąd unikam cukru. Troszkę się bałam ze będzie zbyt wytrawne i "dosłodziłam" na koniec 4 daktylami i 3 suszonymi śliwkami.W smaku bardzo dobre, wilgotne, czekoladowe ... na świeżo miałam wrażenie że nawet nieco za słodkie ... na drugi dzień idealne , słodkość znikła ....na przyszłość  gdybym chciała wersję wytrawną 2-3 daktyle dla dosłodzenia wystarczą... chciałabym też kolejnym razem dodać kawę...tym razem nie miałam rozpuszczalnej i dałam ostrożnie łyżeczkę zwykłej sypanej ...jednak jest nie wyczuwalna w smaku. Myślę ze można też dodać orzechy a wierzch posypać pokrojonymi migdałami

Wrażenia : ciasto pierwsza klasa...do ponownego wypieku ,,,koniecznie ! 

Składniki:

  • 115 g masła
  • dałam 2 łyżki cukru brązowego / oryginalnie 250 g drobnego cukru do wypieków /
  • 125 ml (pół szklanki) oleju z pestek winogron / oryginalnie słonecznikowego lub rzepakowego /
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
  • szczypta soli
  • 2 duże jajka
  • pół szklanki kwaśnej gęstej śmietany lub jogurtu naturalnego / dałam pół na pół /
  • 300 g ( 2 niecałe szklanki ) mąki pszennej
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • pół łyżeczki proszku do pieczenia
  • 60 g kakao ( 3-4 łyżki )
  • 2 łyżeczki zmielonej kawy rozpuszczalnej (niekoniecznie)
  • 2 szklanki cukinii startej na tarce o dużych oczkach (około 340 g)*
  • dałam 4 kostki posiekanej gorzkiej czekolady / lub 60 g gorzkich chipsów czekoladowych /
  • 2 daktyle, 1 śliwka suszona
  •  można też dodać orzechy a wierzch posypać pokrojonymi migdałami

Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej. Mąkę pszenną, sól, kakao, proszek do pieczenia i sodę oczyszczoną - przesiać, odłożyć.

Miękkie masło i cukier umieścić w misie miksera i utrzeć do powstania jasnej i puszystej masy maślanej. Dodawać jajka, jedno po drugim, ucierając do całkowitego połączenia się składników. Stopniowo wlewać olej, nie zaprzestając ucierania. Dodać wanilię i zmiksować.

Do tak utartej masy dodać przesiane suche składniki, w trzech turach, na przemian z kwaśną śmietaną, mieszając szpatułką tylko do połączenia się składników, nie dłużej. Dodać zmieloną kawę rozpuszczalną (niekoniecznie) i wymieszać. Na końcu dodać startą cukinię i drobinki czekoladowe (chocolate chips), delikatnie wymieszać.

Formę o wymiarach 22 x 33 cm  wyłożyć papierem do pieczenia. Wyłożyć do niej ciasto, wyrównać.

Piec w temperaturze 160ºC przez około 35 - 45 minut (lub dłużej, do tzw. suchego patyczka). 
Ja piekłam ok. 50 min ...funkcja piekarnika góra-dół...jednak miałam wrażenie że ciasto jest jeszcze niedopieczone po 40 min. i pod koniec ...przez 10 min. dałam termoobieg ...i to był dobry pomysł :)

Przed podaniem można polać polewą czekoladową.
Tutaj nie zastosowałam...wierzch ciasta był tak przyjemnie chrupki że szkoda mi było dawać polewę.


Polewa czekoladowa:

  • 100 g gorzkiej czekolady
  • 40 g masła

Masło i posiekaną czekoladę umieścić w małym garnuszku. Podgrzewać, na bardzo małej mocy palnika, mieszając, do roztopienia i połączenia się składników. Rozsmarować na cieście.


* Cukini nie obieramy, wydrążamy jedynie środek z pesteczkami (jeśli jest co wydrążać).

Za przepis dziękuję : Dorocie z bloga "Moje wypieki"

foto : Dalia



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz